De la inceputul acestui an pana in prezent s-au realizat multe tranzactii imobiliare insa poate cel mai suprinzator aspect este faptul ca au fost emise foarte multe autorizatii de construire pentru proiecte imobiliare noi. Autorizaţia de construire constituie actul de autoritate al administraţiei locale pe baza căruia se asigură aplicarea măsurilor prevăzute de lege referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea şi funcţionarea construcţiilor. 

Astfel, conform statisticilor oficiale comunicate de Institutul National de Statistica, in perioada 1 ianuarie – 31 mai 2021 s-au eliberat 19.550 autorizaţii de construire pentru clădiri rezidenţiale, în creştere cu 39,7% faţă de perioada 1 ianuarie – 31 mai 2020. Aceste creşteri      s-au înregistrat în toate regiunile de dezvoltare ale tarii, cu precadere in zona Bucuresti-Ilfov.  

De asemenea, in luna mai 2021 se evidenţiază o creştere atât a numărului de autorizaţii de construire eliberate pentru clădiri rezidenţiale (+52,2%) cât şi a suprafaţei utile totale (+40,6%), comparativ cu luna corespunzătoare din anul precedent. In luna mai 2021 s-a înregistrat deopotriva si o creşterea numărului de autorizaţii de construire eliberate pentru clădiri nerezidenţiale (+40,3%).

Referitor la tranzactiile imobiliare realizate, in primele cinci luni ale anului curent s-au inregistrat cu 6,2% mai multe tranzacții față de aceeași perioadă a anului trecut in privinta numarului total de tranzactii. Astfel, toate cifrele arata o intensificare a activitatii pe piata imobiliara, tendinta care va persista cel putin un timp.

Este important de retinut faptul ca oricine doreste să construiască o casa sau un bloc de apartamente va avea nevoie de o serie de documente importante, printre care certificatul de urbanism si autorizatia de construire. Obtinerea acestor documente presupune formularea unor cereri, depunerea unei documentatii aferente dar si plata unor taxe.

Pentru a începe lucrările la o construcție, în primă fază se depune o cerere pentru emiterea certificatului de urbanism pentru obținerea actului de autorizație pentru construire. Certificatul de urbanism poate fi cerut de persoane fizice dar și juridice, iar ulterior emiterii acestuia se va solicita emiterea autorizatiei de construire.

In perioada de dupa realizarea constructiei, vanzatorul constructiei va trebui sa detina toate actele si documentele cerute de lege pentru a putea vinde in mod legal imobilul iar cumparatorul va trebui sa ia cunostinta de aceste documente pentru a incheia in deplina cunostinta de cauza contractul de vanzare cumparare.

Este motivul pentru care se recomanda intotdeauna consultarea unui avocat mai inainte de a intreprinde demersul de vanzare sau cumparare a unui imobil. Multe chestiuni legale care la prima vedere pot scapa unei priviri neavizate, in mod sigur vor fi cautate si observate de catre un avocat specializat in domeniul dreptului imobiliar, fapt care va va scuti de probleme nedorite si eventuale litigii ulterioare, lungi si costisitoare.   

OANA LIVIA BADEA-Cabinet de Avocat este implicat în mod constant în proiecte importante de achiziții imobiliare, de dezvoltare și finanțări imobiliare pe piața românească. Dreptul imobiliar este una dintre principalele activități ale biroului nostru de avocatură, echipa de avocati a cabinetului nostru asistând și reprezentând cu succes numeroși investitori, dezvoltatori, antreprenori și instituții financiare.