În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1076 din 10 noiembrie 2021, a fost publicată Legea nr. 267/2021 pentru completarea O.U.G. nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare a activității la nivelul administrației publice.

Astfel, funcționarii statului nu vor mai putea cere copii după acte, iar legea publicată în Monitorul Oficial poate scurta timpul sau birocrația se care se lovesc petentii, contribuabilii și fermierii pentru accesarea subvențiilor sau a altor proiecte din bani europeni și naționali.

Practic, instituțiile publice vor fi obligate să îşi dezvolte baze de date interconectate şi proceduri simplificate de interogare a acestora pentru debirocratizarea sistemului administrativ prin facilitarea obținerii de copii ale diverselor documente de care ar putea fi nevoie pentru soluționarea unei cereri printr-un simplu e-mail între instituții, cu acordul expres al celui care a făcut cererea.

Implementarea acestei masuri va avea un impact pozitiv în anumite cazuri specifice, precum cumpărarea unei locuințe, schimbarea cărții de identitate, înscrierea în evidențele fiscale a unui mijloc de transport și alte asemenea demersuri.

Demersul legislativ este unul perfect legitim daca avem in vedere faptul ca in România, zilnic, se pierd ore întregi alergând pe la institutii si realizand copii de buletin, arătând certificate de naştere în original sau certificate de urbanism. Acest demers vine în sprijinul cetatenilor si, totodata, este un nou impuls pentru reforma şi modernizarea administraţiei publice, dupa cum se arată în nota de fundamentare pentru adoptarea acestei legi.

Este important de mentionat ca cel putin in prima faza, astfel cum prevede legea, masura se va aplica doar instituțiilor centrale (ministere, autorități), dar nu și primăriilor, serviciilor locale, taxelor și impozitelor locale. Acest lucru va fi posibil doar după ce va apărea un act normativ prin care să se stabilească regulile interogărilor inter-instituționale de date.

Fomularea textului de lege, in forma adoptata si aflata momentan in vigoare, este in sensul ca se interzice instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale.

Astfel, desi pentru moment efectele noii legi se rasfrang numai asupra procedurilor realizate de institutiile centrale, este totusi un pas important si sustinut catre debirocratizare in domeniul functionarii institutiilor publice.

Pentru viitor, pe masura ce masurile adoptate vor incepe sa se aplice, se va tinde catre o adaptare a sistemelor informatice si a procedurilor de comunicare inter-institutionale in vederea extinderii acestor reguli si la procedurile realizate de autoritatile locale.

OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat a fost si este alaturi de clientii nostri persoane fizice si persoane juridice pentru furnizarea celor mai bune servicii juridice in domenii cheie ale dreptului cum ar fi dreptul societar si dreptul comercial, dreptul muncii, dreptul fiscal, dreptul imigratiei sau dreptul de proprietate intelectuala. Avem intotdeauna in vedere interesul general al clientilor nostri in lumina ultimelor modificari legislative intrate in vigoare.