Prin Ordinul comun nr. 3577/831/2020 emis de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Ministerul Sanatatii privind masurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, publicat in Monitorul Oficial – Partea I cu nr. 403 din 16.05.2020, s-au adoptat masuri cu privire la obligatiile angajatilor pe perioada starii de alerta.

Este important de retinut faptul ca pe durata starii de alerta, pentru prevenirea raspandirii COVID-19, toti angajatii din sectorul public si privat au obligatia sa urmeze masurile prevazute de acest ordin.  

In cele ce urmeaza, vom face o trecere in revista a obligatiilor angajatilor, asa cum acestea sunt prevazute in cuprinsul Ordinului nr. 3577/2020.

Angajatii trebuie sa respecte toate instrucțiunile prevazute in planul de prevenire si protectie dar si instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca intocmite de catre angajator pentru prevenirea raspandirii coronavirusului SARS CoV-2;

De asemenea, angajatii vor purta maștile de protecție care sa acopere nasul si gura la locurile de munca organizate de angajatori si vor trebui sa indeplineasca si urmatoarele obligatii :

  • isi pot schimba echipamentul de protectie utilizat in drum spre locul de munca (masca si manusi) cu un echipament nou;
  • accepta verificarea temperaturii corporale la intrarea in sediu, la inceputul programului și ori de cate ori revin in sediu;
  • instiinteaza imediat angajatorul daca prezinta, la inceputul sau in timpul programului de lucru, simptome ale infectarii cu virusul SARS CoV-2 (tuse, stranut, rinoree, dificultati respiratorii, febra, stare generala alterata);
  • raman la domiciliu daca, inaintea inceperii programului de lucru, prezinta simptome ale infectarii cu virusul SARS-CoV-2 si anunta angajatorul cu privire la acest lucru;
  • contacteaza, imediat, medicul de medicina a muncii responsabil al unitatii/medicul de familie sau, in cazul in care starea acestuia este grava, serviciul unic de urgenta 112;
  • in cazul necesitatii izolarii la domiciliu, angajatul va intra in concediu medical, in baza adeverintei eliberate de medicul de familie după perioada de izolare la domiciliu;
  • în cazul carantinei institutionalizate, revenirea la serviciu se va face cu adeverința pentru concediu medical, eliberata in baza avizului epidemiologic emis de catre directia de sanatate publica din judetul in care isi desfasoara activitatea/municipiul București, la incheierea perioadei de carantina; angajatorii de tip institutii/autoritati publice suporta integral indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate aferente certificatelor de concediu medical pentru carantina ale propriilor angajati;
  • in cazul muncii la domiciliu sau al telemuncii, angajatii isi desfasoara activitatea sub coordonarea angajatorului si in conformitate cu pregatirea si instruirea lor, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala sau contaminare epidemiologica cu coronavirus SARS-CoV-2 nici propria persoana, nici alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.

Prin avocatii sai, OANA LIVIA BADEA – Cabinet de Avocat ofera o gama larga de servicii de consultanta si reprezentare in variate domenii ale dreptului, remarcandu-se printr-o cunoastere detaliata a problemelor intampinate de companiile angajatoare din Romania.