In situatia in care firma a suspendat activitatea pentru o perioada limitata de timp, va trebui ca la expirarea termenului declarat de inactivitate temporara sa reia activitatea prin inscrierea unei mentiuni la Registrul Comertului.
Conform legii, perioada maxima de suspendare este de trei ani, iar dupa acest termen firma trebuie sa reia activitatea sau aceasta urmeaza a fi radiata din Registrul Comertului.
Reluarea activitatii dupa suspendare poate fi facuta oricand pana la termenul care a fost declarat la momentul cand s-a intrat in inactivitate temporara. Astfel, cu toate ca legea nu prevede expres, in practica s-a stabilit ca perioada minima pentru mentinerea starii de intrerupere temporara a activitatii este cuprinsa intre o luna si trei luni.
In ceea ce priveste procedura de reluare a activitatii, reprezentantii societatii aflate in inactivitate temporara se vor adresa Oficiului Registrului Comertului in raza caruia firma isi aceasta are sediul, pentru inregistrarea hotararii sau deciziei de reluare a activitatii si ulterior Administratiei Financiare competente, din raza teritoriala unde isi desfasoara activitatea.
In cazul profesiilor supuse unor legi speciale (avocati, notari, experti contabili, etc.) entitatea economica se adreseaza si autoritatii speciale de reglementare sau de autorizare din domeniu (cum ar fi, de exemplu, Baroul, Camera Notarilor Publici, Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania).
Astfel, in mod sintetic, pentru reluarea activitatii unei companii se vor parcurge patru etape :
- convocarea adunarii generale a actionarilor/ asociatilor (AGA)
- adoptarea hotararii AGA privind reluarea activitatii societatii
- depunerea documentelor necesare la Oficiul Registrului Comertului
- eliberarea de catre Registrul Comertului a documentelor care atesta reluarea activitatii (Certificatul de inregistrare mentiuni, Rezolutia persoanei desemnate privind reluarea activitatii, Certificatul constatator privind activitatile autorizate)
Este important de mentionat faptul ca spre deosebire de companii, PFA-urile, intreprinderile familiale si cele individuale nu convoaca Adunarea Generala a Asociatiilor. Procedurile de reluare a activitatii pentru oricare din formele de organizare economica sunt aceleasi, indiferent daca activitatea este reluata oricand in timpul celor trei ani de suspendare sau la implinirea termenului maxim.
Pe langa Rezolutia persoanei desemnate, Certificatul de mentiuni si Certificatul constatator emise de Registrul Comertului privind admiterea reluarii activitatii, la Administratia Financiara se va depune si o declaratie tip si, daca este cazul, alte documente relevante pentru reluarea activitatii.
OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat ofera servicii legale pentru societati comerciale, dar si pentru persoane fizice autorizate, cu actionariat roman sau strain, incercand intotdeauna sa atingem in detaliu toate aspectele de interes ale clientului, cu o orientare atenta a implicatiilor fiscale sau de natura concurentiala, daca este cazul, a fiecarei actiuni comerciale in interesul clientilor nostri.