Incepând cu ianuarie 2022, condițiile în care se pot deduce pierderile din creanțele neîncasate de la clienți se vor îmbunătăți, fapt care rezulta dintr-o ordonanță publicată recent în Monitorul Oficial. Astfel, la impozitul pe profit, ajustările pentru deprecierea creanțelor vor fi deductibile în proporție de 50% (cu toate ca initial a fost prevazuta o deducere integrală), nu doar în proporție de 30%, ca in prezent.
De asemenea, s-a decis abrogarea modificării privind deducerea integrală a ajustărilor pentru deprecierea creanțelor, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, adusă prin Legea 296/2020, începând cu data de 1 ianuarie 2022, pentru diminuarea impactului bugetar.
Masurile mai sus mentionate au fost decise având în vedere creșterea volumului creanțelor neîncasate ca urmare a efectelor negative ale pandemiei de COVID-19, astfel cum s-a explicat în nota de fundamentare ce a însoțit OG 8/2021, actul normativ care conține efectiv măsura, în forma sa de proiect.
În prezent, potrivit articolului 26 din Codul fiscal, plătitorii de impozit pe profit au dreptul la deducerea limitată, cu doar 30%, a ajustărilor pentru depreciere. Deducerea este posibilă dacă creanțele îndeplinesc următoarele condiții:
- sunt neîncasate într-o perioadă ce depășește 270 de zile de la data scadenței;
- nu sunt garantate de altă persoană;
- sunt datorate de o persoană care nu este afiliată contribuabilului.
In proiectul legislativ initial se prevedea faptul ca de la 1 ianuarie 2022, urma a se permite deducerea integrală a ajustărilor pentru deprecierea creanțelor, potrivit Legii 296/2020. Astfel, Guvernul a intervenit mai devreme și a modificat ceea ce s-a propus initial, pentru a stabili procentul la doar 50%, din motive care nu sunt pe deplin elucidate.
Specialistii in drept fiscal apreciaza ca deducerea integrală ar fi adus un mare avantaj companiilor care au probleme la încasarea facturilor. Însă, chiar și așa, cu un procent majorat de la 30% la 50%, măsura este binevenită, în contextul în care firmele se confruntă tot mai des cu facturi încasate cu întârziere.
De modificare sunt avantajate companiile care au creanțe neîncasate și înregistrează aceste provizioane, indiferent dacă activează în industria bunurilor de larg consum, în industria farmaceutică, în domeniul telecomunicațiilor sau în alte zone. Ne referim atat la creanțe neincasate de la persoane juridice, cât și de la persoane fizice.
Recuperarea creantelor se poate dovedi a fi un proces dificil aproape pentru orice afacere, indiferent de domeniul de activitate. De aceea, cunoasterea legislatiei fiscale actualizate este o premise esentiala a functionarii oricarei companii.
OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat acorda servicii juridice in domeniul dreptului fiscal si financiar in stransa legatura cu cadrul general al dreptului afacerilor. In cadrul ofertei noastre de servicii juridice veti regasi redactari sau atestari de acte, analize fiscale si de business – indiferent de calitatea clientului, persoana fizica sau juridica, consultanta juridica, intocmire dosare de TVA, infiintari firme, consultanta business sau reprezentare in fata instantelor.