Una dintre cele mai des intalnite probleme ale salariatiilor incadrati in munca se refera la situatia inregistrata oficial privind vechimea lor in munca si situatia platilor contributiilor sociale pentru fondul de pensii.
Odata cu implementarea si perfectionarea sistemelor electronice, Casa Nationala de Pensii Publice ofera contribuabililor activi, care sunt incadrati in munca in acest moment, o serie de informatii privind situatia in munca, cum ar fi, de exemplu :
- informatii privind datele din carnetele de muncă
- stagiile anuale şi lunare aferente perioadei începând cu aprilie 2001
- informaţii din declaraţiile D112 depuse de angajatori
- informaţii referitoare la viramentele la PILON II de pensii private
- informaţii referitoare la pensia comunitară
- informaţii referitoare la debitele din executare silită
- informaţii referitoare la fişa financiară
Toate aceste informaţii privind stagiile de cotizare, adică verificarea plăţii de către angajator a contribuţiilor pentru pensii, sunt cu atât mai importante cu cât, începând cu data de 1 septembrie 2021, cuantumul pensiei pe care o vor primi pensionarii va ţine cont doar de contributivitate, adică se va ţine cont doar de plăţile efective către casele de pensii.
Orice salariat din România îşi poate crea un cont de utilizator pe site-ul Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP) pentru a afla ce vechime în muncă a acumulat pentru pensia de stat. Odată creat contul, salariatul poate afla rapid vechimea acumulată, prezentată fie ca situaţie lunară, fie ca situaţie anuală.
Înainte de orice, trebuie inregistrat un cont online pe site-ul CNPP, pentru a putea vedea vechimea în muncă din evidenţele autorităţilor. În acest sens, se completează un formular online care apoi trebuie tipărit şi prezentat, împreună cu actul de identitate (original şi copie), la orice casă locală de pensii. Ulterior, se va primi un e-mail prin care se va putea seta parola contului, după care se va putea accesa efectiv contul deschis in cadrul site-ului CNPP.
Pentru obtinerea informatiilor dorite, se va accesa rubrica “Datele mele din sistemul public de pensii”. In aceasta secţiune, se poate opta fie pentru un document cu stagiile lunare de cotizare înregistrate în evidenţele CNPP începând cu aprilie 2001, fie pentru un document cu stagiile anuale de cotizare. Dupa alegerea optiunii, se va da click pe „Generează raport actualizat”.
După ce s-a solicitat generarea unui raport actualizat (sau a mai multor rapoarte), trebuie să se aştepte câteva minute până se generează efectiv în sistem şi devine disponibil în contul utilizatorului. Când un raport este gata, utilizatorul primeşte un e-mail de notificare şi raportul poate fi descărcat, în format PDF, din contul de pe site-ul CNPP.
OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat desfasoara o activitate sustinuta in diferite domenii care privesc aspecte de dreptul muncii si asigurarilor sociale. Asiguram servicii legale constand in consultatii juridice specifice, asistenta pentru redactarea actelor si contractelor de munca, si participăm la negocieri în vederea soluționării amiabile a conflictelor din cadrul raporturilor de munca dintre angajatori si salaratiati.