Una dintre cele mai des intalnite probleme ale salariatiilor incadrati in munca se refera la situatia inregistrata oficial privind vechimea lor in munca si situatia platilor contributiilor sociale pentru fondul de pensii.

Odata cu implementarea si perfectionarea sistemelor electronice, Casa Nationala de Pensii Publice ofera contribuabililor activi, care sunt incadrati in munca in acest moment, o serie de informatii privind situatia in munca, cum ar fi, de exemplu :

  • informatii privind datele din carnetele de muncă
  • stagiile anuale şi lunare aferente perioadei începând cu aprilie 2001
  • informaţii din declaraţiile D112 depuse de angajatori
  • informaţii referitoare la viramentele la PILON II de pensii private
  • informaţii referitoare la pensia comunitară
  • informaţii referitoare la debitele din executare silită
  • informaţii referitoare la fişa financiară

Toate aceste informaţii privind stagiile de cotizare, adică verificarea plăţii de către angajator a contribuţiilor pentru pensii, sunt cu atât mai importante cu cât, începând cu data de 1 septembrie 2021, cuantumul pensiei pe care o vor primi pensionarii va ţine cont doar de contributivitate, adică se va ţine cont doar de plăţile efective către casele de pensii.

Orice salariat din România îşi poate crea un cont de utilizator pe site-ul Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP) pentru a afla ce vechime în muncă a acumulat pentru pensia de stat. Odată creat contul, salariatul poate afla rapid vechimea acumulată, prezentată fie ca situaţie lunară, fie ca situaţie anuală.

Înainte de orice, trebuie inregistrat un cont online pe site-ul CNPP, pentru a putea vedea vechimea în muncă din evidenţele autorităţilor. În acest sens, se completează un formular online care apoi trebuie tipărit şi prezentat, împreună cu actul de identitate (original şi copie), la orice casă locală de pensii. Ulterior, se va primi un e-mail prin care se va putea seta parola contului, după care se va putea accesa efectiv contul deschis in cadrul site-ului CNPP.

Pentru obtinerea informatiilor dorite, se va accesa rubrica “Datele mele din sistemul public de pensii”. In aceasta secţiune, se poate opta fie pentru un document cu stagiile lunare de cotizare înregistrate în evidenţele CNPP începând cu aprilie 2001, fie pentru un document cu stagiile anuale de cotizare. Dupa alegerea optiunii, se va da click pe „Generează raport actualizat”.
După ce s-a solicitat generarea unui raport actualizat (sau a mai multor rapoarte), trebuie să se aştepte câteva minute până se generează efectiv în sistem şi devine disponibil în contul utilizatorului. Când un raport este gata, utilizatorul primeşte un e-mail de notificare şi raportul poate fi descărcat, în format PDF, din contul de pe site-ul CNPP.  

OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat desfasoara o activitate sustinuta in diferite domenii care privesc aspecte de dreptul muncii si asigurarilor sociale. Asiguram servicii legale constand in consultatii juridice specifice, asistenta pentru redactarea actelor si contractelor de munca, si participăm la negocieri în vederea soluționării amiabile a conflictelor din cadrul raporturilor de munca dintre angajatori si salaratiati.  

Exproprierea pentru cauza de utilitate publica este o procedura complexa, care parcurge mai multe etape, administrative si jurisdictionale, prin care statul sau autoritatile administratiei publice efectueaza o cesiune proprietatii bunurilor imobile pentru utilitate publica, in schimbul unei indemnizatii juste si prealabile.

In calitate de expropriator pot fi statul roman, in ceea ce priveste obiectivele de interes national, judetele pentru obiective judetene, municipiile, orasele si comunele pentru obiective de interes local, iar cadrul legal al exproprierii este stabilit conform Legii nr. 255/2010 care reglementeaza exproprierile pentru cauza de utilitate publica, in realizarea de obiective de interes national, judetean si local.

Este important de retinut faptul ca exproprierea nu este doar o deposedare a omului de bun, ci o procedura prin care se face o dezmembrare a unui teren, acel teren intra in domeniul public al statului, iar suprafata care ramane se inscrie automat in cartea funciara pe numele expropriatului.

Hotararea de Guvern pentru expropriere se promoveaza pe baza documentatiei tehnico-economice realizata conform H.G. nr. 907/2016. Conform acestei Hotarari de Guvern, se aproba indicatorii tehnico-economici, dupa care la Departamentul Exproprieri se preda volumul de ocupari privind terenurile.

Acesta contine planul cu amplasamentul lucrarii receptionat si avizat de Oficiul de Cadastru, listele cu proprietarii asa cum reies din evidentele oficiilor de cadastru (acolo unde au carte funciara si documentatie cadastrala) si Raportul de Evaluare realizat de evaluator ANEVAR prin raportare la grila notarilor, raport de evaluare care se face sub indrumarea Camerei Notarilor Publici.

Proprietarii vor fi notificati prin posta, cu privire la intentia de expropriere a imobilelor, alaturi de lista imobilelelor ce urmeaza sa fie expropriate. Lista imobilelor se face publica prin afisare la sediul consilului local sau pe site-urile oficiale de pe internet. Este foarte important de stiut faptul ca proprietarii au de respectat un termen de 30 de zile lucratoare, timp in care sa se prezinte la sediul expropriatorului pentru stabilirea despagubirilor.

Potrivit dispozitiilor art. 22 din Legea 255/2010 cu modificarile si completarile ulterioare, exista posibilitatea ca expropriatul, nemultumit de cuantumul despagubirii, sa poata contexta cuantumul despagubirii, introducand o actiune la instanta de judecata unde este scutit de taxele de timbru pentru actiune.

Daca instanta de judecata, dupa desemnarea celor trei experti, (un expert din partea expropriatorului, unul din partea instantei si unul din partea expropriatului), care vor face un nou  raport de evaluare, va primi un raport de expertiza din care va reiesi o valoare mai mare, CNAIR este obligata sa puna in aplicare decizia instantei de judecata.

OANA LIVIA BADEA-Cabinet de Avocat ofera consultatii juridice, asistenta si reprezentare clientilor sai in domenii variate ale dreptului civil, dreptului comercial, dreptului muncii sau dreptului finaciar si fiscal precum si in alte domenii conexe dreptului afacerilor. Consiliem si reprezentam clientii in fata autoritatilor publice sau a instantelor de judecata, in proceduri care vizeaza dreptul de proprietate sau alte drepturi reale.

Un număr de identificare fiscală (NIF) reprezintă un cod numeric care se utilizează de către persoanele fizice sau juridice în scopuri fiscale. Acesta este de regulă folosit în scopul declarării oricăror obligații fiscale către autoritățile fiscale românești.

Dacă un cetatean strain datoreaza taxe statului Român, este important ca acesta sa solicite si sa obtina un numar de identificare fiscala (NIF) de la administratia financiara competenta. NIF-ul (Număr de Identificare Fiscală) este în esență un număr prin care cetateanul sau entitatea straina este identificat/a de către ANAF. Pe baza acestui cod, se pot plăti în mod legal taxele chiar dacă, de fapt, cetateanul strain nu locuiești aici.

Codul NIF trebuie obținut de cetățenii străini care datorează taxe în România din activități precum: vânzare de locuință, contracte de leasing, dividente etc. În general, rezidenții care dețin codul numeric personal (CNP), menționat și pe permisul de rezidență, nu sunt obligați să obțină și codul NIF.

Poți obține codul NIF în persoană de la sediul ANAF sau prin delegarea unui cetățean român ca reprezentant. Primul pas este completarea Formularului 030 de înregistrare fiscală/ declarație de mențiuni pentru persoane fizice străine. Acest formular poate fi gasit atât la sediul organului fiscal în format fizic, cât și online în limba romana si engleza.  

Formularul 030 trebuie completat și trimis la momentul primei înregistrări fiscale, dar și la modificarea aspectelor esențiale din cuprinsul acestuia, cum ar fi sursa încasărilor sau venitul total. Formularul trebuie completat cu toate informațiie menționate în cadrul acestuia și i se va atașa o serie de documente, dupa cum urmeaza:

  • copie după pașaportul persoanei fizice străine și copie după buletinul reprezentantului român
  • împuternicire pentru reprezentant, în original
  • documente doveditoare privind motivele străinului pentru solicitarea codului NIF

Codul NIF poate fi obținut la sediul ANAF din raza teritorială aferentă domiciliului SAU reprezentantului în România. De exemplu, dacă împuternicitul locuiește în București, Sector 1, formularul va fi depus la ANAF-ul de sector.

Documentația poate fi depusă în original la sediul organului fiscal, dar și de la distanță, prin scrisoare poștală cu dovadă de primire. Recomandarea noastră este totuși să obțineți codul în persoană sau cel mai bine prin intermediul unui avocat, astfel incat orice problema comunicata de reprezentanții ANAF fie rezolvata cu promptitudine.

Există consecințe serioase pentru neobținerea codului NIF. În primul rând, în lipsa NIF-ului nu se vor putea plati taxele sau depune declarațiile fiscale, astfel riscând amenzi ridicate din partea ANAF. De asemenea, este posibil ca băncile să îți refuze deschiderea unui cont, în special dacă nu ești cetățean al Uniunii Europene.

Cu o experienta solida in domeniul acordarii de consulatii juridice, asistenta si reprezentare in domeniul dreptului fiscal, dreptului muncii si dreptul afacerilor, OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat va poate sprijini in mod activ pentru orice situatie/problema legala din domeniul taxelor si impozitelor si va acorda consultanta juridica si reprezentare in relatia cu organele fiscale ale statului.

Contractul de prestari servicii reprezinta acel contract care se incheie intre doua parti, si anume, prestatorul, cel care se obliga sa presteze anumite servicii si beneficiarul, cel in folosul caruia sunt realizate serviciile, in schimbul unei remuneratii.

Fara indoiala ca acest contract este unul dintre cele mai comune si intalnite contracte din lumea antreprenoriatului, care contine detalii exacte despre partile din cadrul contractului, perioada in care se desfasoara serviciile, pretul, obligatii si reguli pentru ambele parti, clauza de forta majora, litigii, notificari intre parti si alte aspecte care tin de specificul obiectului contractului.

Prestatorul, ca parte din contractul de prestari servicii poate fi o societate, persoana juridica, persoana fizica autorizata, asociatie sau persoana fizica. Acesta se obliga sa presteze serviciile mentionate in contract, in perioada specificata, in schimbul unui pret stabilit de catre ambele parti. Printre obligatiile generale ale prestatorului se numara:

  • Prestarea serviciilor in conditiile specificate in contract, cu materialele proprii sau cumparate de beneficiar. De asemenea prestatorul se angajeaza sa realizeze serviciul in acord cu tipul de calitate prezentat initial beneficiarului.
  • Celelalte persoane care urmeaza sa lucreze alaturi de prestator pentru indeplinirea obligatiilor, se angajeaza sa fie la acelasi standard de performanta si calitate a muncii, precum cele specificate anterior beneficiarului.
  • Finalizarea lucrarii sau serviciului la termenul limita impus.
  • Ajutor in caz de defectiune sau alte probleme, in perioada stabilita in contract.

Beneficiarul, la randul sau, poate fi o persoana fizica, persoana juridica sau persoana fizica autorizata. Ca si in cazul prestatorului, beneficiarul are anumite obligatii de indeplinit, si anume:

  • Plata serviciilor realizate de catre prestator. Plata se realizeaza la data specificata sau in perioada de timp mentionata clar in contractul prestari servicii.
  • Daca este cazul, se vor procura materiale, accesorii si alte bunuri de care are nevoie prestatorul pentru serviciile realizate. Acest lucru se va specifica clar, inainte, in continutul contractului de prestari servicii.

Desigur ca in functie de obiectul prestatiei si modalitatea de executie a acesteia, se poate spune ca de multe ori exista situatii in care serviciile prestate nu se ridica la nivelul asteptarilor, astfel incat apar probleme imediat sau la scurt timp dupa excutare si multe alte situatii similare.

Pentru aceste motive, este foarte important si se recomanda pregatirea contractului de prestari servicii in cele mai mici detalii, cu precizarea conditiilor clare de reziliere pentru neexecutare si a conditiilor precise si a termenelor pentru incetarea contractului ca urmare a rezilierii.

OANA LIVIA BADEA Cabinet de avocat are ca obiect de activitate furnizarea de servicii profesionale juridice pentru un spectru foarte larg de situatii si probleme de dreptul afacerilor. Echipa noastra de avocati va asigura sprijinul legal de care aveti nevoie pentru negocierea si redactarea contractelor de prestari servicii sau a oricaror alte contracte utilizate in activitatea curenta a companiei dumneavoastra.

Viata economica presupune desfasurarea activitatii firmelor in conditii care sa aduca acestora profit, ca urmare a unor decizii si a unor investitii menite sa contribuie la cresterea si dezvoltarea afacerii. Un rol esential in cadrul oricarei societati comerciale este detinut de administrator, care este numit de asociatii societatii.

Din perspectiva administratorului, acesta se oferă să pună la dispoziția asociaților capitalul său managerial și așteaptă o remunerație în schimbul oferirii serviciilor sale. Sunt rare situațiile în care o persoană acceptă să fie numită drept administrator și să nu fie remunerată pentru serviciul pe care îl prestează în favoarea companiei.

Pentru îndeplinirea îndatoririlor ce îi revin, persoana numită drept administrator trebuie să depună numai o diligență rezonabilă, medie, apreciată în mod obiectiv, chiar dacă, în fapt, priceperea sa este peste cea medie.

Dacă asociații doresc ca administratorul să acționeze cu o diligență mai ridicată în prestarea serviciilor, atunci cele două părți (asociații și administratorul) pot conveni acest lucru, însă aceasta înseamnă, în mod firesc și o așteptarea mai ridicată din partea administratorului în ceea ce privește cuantumul remunerației.

Relația dintre societate și administrator este guvernată de regulile prevăzute în materia contractului de mandat și de normele speciale din cuprinsul Legii nr. 31/1990. Suplimentar, art. 209 alin. (3) din Codul Civil prevede, la rând său, că relația juridică dintre societate și administrator este supusă, prin analogie, regulilor mandatului.

Regula de baza aplicabila este aceea ca adunarea generala a societatii este organul care decide cu privire la remunerația cuvenită administratorilor. În cazul anumitor societăți, precum cele active pe piețele financiare, Directiva UE nr. 2014/65 privind piețele instrumentelor financiare cuprinde prevederi referitoare remuneratia conducerii societatii dar si a angajatilor.

Legea societatilor comerciale permite administratorilor sa deruleze toate operatiunile cerute pentru aducerea la indeplinire a obiectului de activitate al societatii, in afara de restrictiile expres mentionate in actul constitutiv, administratorul nu va trebui sa justifice prezenta sa  si derularea de activitati in cadrul firmei, in baza unui contract individual de munca.

Desi nu este obligatoriu, daca doreste acest lucru, administratorul va putea fi angajat pe firma, cu program intreg sau cu timp partial, fapt care ii va permite sa obtina un salariu. Pentru salariul obtinut, administratorul va datora toate contributiile sociale obligatorii si impozit pe venit.

In cazul existentei unui contract de mandat, remuneratia mandatarului se stabileste prin respectivul contract. Insa, la fel ca in cazul salariului, indemnizatia administratorului constituie venit asimilat salariului si se supune contributiilor (CAS si CASS) si impozitului pe venit. 

In concluzie, legislația noastră oferă mecanisme ca administratorul unei companii să poată obțină o remunerație pentru serviciile sale manageriale, fie ca angajat, fie ca mandatar.

OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat are ca principal domeniu de expertiza dreptul afacerilor care include in mod intrisec toate procedurile de drept comercial si societar. Echipa de avocati din cadrul biroului vă poate ajuta să parcurgeți procedurile pentru înființarea sau modificarea unei firme, acordând asistență și reprezentare în fața instituțiilor competente.

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1076 din 10 noiembrie 2021, a fost publicată Legea nr. 267/2021 pentru completarea O.U.G. nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare a activității la nivelul administrației publice.

Astfel, funcționarii statului nu vor mai putea cere copii după acte, iar legea publicată în Monitorul Oficial poate scurta timpul sau birocrația se care se lovesc petentii, contribuabilii și fermierii pentru accesarea subvențiilor sau a altor proiecte din bani europeni și naționali.

Practic, instituțiile publice vor fi obligate să îşi dezvolte baze de date interconectate şi proceduri simplificate de interogare a acestora pentru debirocratizarea sistemului administrativ prin facilitarea obținerii de copii ale diverselor documente de care ar putea fi nevoie pentru soluționarea unei cereri printr-un simplu e-mail între instituții, cu acordul expres al celui care a făcut cererea.

Implementarea acestei masuri va avea un impact pozitiv în anumite cazuri specifice, precum cumpărarea unei locuințe, schimbarea cărții de identitate, înscrierea în evidențele fiscale a unui mijloc de transport și alte asemenea demersuri.

Demersul legislativ este unul perfect legitim daca avem in vedere faptul ca in România, zilnic, se pierd ore întregi alergând pe la institutii si realizand copii de buletin, arătând certificate de naştere în original sau certificate de urbanism. Acest demers vine în sprijinul cetatenilor si, totodata, este un nou impuls pentru reforma şi modernizarea administraţiei publice, dupa cum se arată în nota de fundamentare pentru adoptarea acestei legi.

Este important de mentionat ca cel putin in prima faza, astfel cum prevede legea, masura se va aplica doar instituțiilor centrale (ministere, autorități), dar nu și primăriilor, serviciilor locale, taxelor și impozitelor locale. Acest lucru va fi posibil doar după ce va apărea un act normativ prin care să se stabilească regulile interogărilor inter-instituționale de date.

Fomularea textului de lege, in forma adoptata si aflata momentan in vigoare, este in sensul ca se interzice instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale.

Astfel, desi pentru moment efectele noii legi se rasfrang numai asupra procedurilor realizate de institutiile centrale, este totusi un pas important si sustinut catre debirocratizare in domeniul functionarii institutiilor publice.

Pentru viitor, pe masura ce masurile adoptate vor incepe sa se aplice, se va tinde catre o adaptare a sistemelor informatice si a procedurilor de comunicare inter-institutionale in vederea extinderii acestor reguli si la procedurile realizate de autoritatile locale.

OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat a fost si este alaturi de clientii nostri persoane fizice si persoane juridice pentru furnizarea celor mai bune servicii juridice in domenii cheie ale dreptului cum ar fi dreptul societar si dreptul comercial, dreptul muncii, dreptul fiscal, dreptul imigratiei sau dreptul de proprietate intelectuala. Avem intotdeauna in vedere interesul general al clientilor nostri in lumina ultimelor modificari legislative intrate in vigoare. 

Conform Ordinului nr. 1004 al Ministrului Muncii publicat în Monitorul Oficial nr. 1046 din 2 noiembrie 2021, profesionistii pot aplica pentru indemnizație compensatorie de 75% din câștigul salarial mediu brut dacă activitatea le-a fost interzisă, suspendată sau limitată în contextul creșterii incidenței covid. Măsurile compensatorii au fost introduse prin adoptarea OUG 111/2021 care este în vigoare de la începutul lunii octombrie.

Recent au fost puse la dispozitia solicitantilor si formularele necesare pentru solicitarea indemnizației pentru întreruperea totală sau parțială a activității de către persoanele fizice autorizate (PFA) sau profesioniști, ca urmare a măsurilor luate de Guvern prin actele normative privind prelungirea stării de alertă sau ca urmare a îmbolnăvirilor provocate de virusul SARS-CoV-2, acestea regasindu-se pe platforma oficială aici.gov.ro.

Formularele electronice necesare pentru acordarea acestor indemnizații vizeaza urmatoarele categorii :

  • PFA-uri, întreprinderile individuale si familiale, profesiile liberale;
  • persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturi de autor și drepturi conexe;
  • persoanele care își desfășoară activitatea în baza contractelor de activitate sportive (formulare ce trebuie depuse de structurile sportive);
  • persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si funcționarea cooperației.

Cererile pentru aceste indemnizații se depun exclusiv electronic, prin selectarea de pe platforma aici.gov.ro a tipului de indemnizație cerută aferentă activității prestate și a agenției județene pentru plăți și inspecție socială de către aparține solicitantul.

În funcție de tipul solicitantului, pe lângă cererea pentru acordarea indemnizației și a declarației pe propria răspundere, trebuie completate și încărcate în platformă și contractul de drepturi de autor, lista sportivilor sau a persoanelor cooperative, precum și copia cărții de identitate a solicitantului și un extras de cont al solicitantului.

Documentul care atestă întreruperea temporară a activității poate fi hotărârea comitetului județean pentru situații de urgență/Comitetului pentru Situații de Urgență a Municipiului București sau decizia direcției de sănătate publică.

Potrivit actului normativ, plata se efectuează de către agențiile teritoriale exclusiv în conturile bancare deschise la unitățile bancare de beneficiarii indemnizației, în termen de maximum 30 de zile de la ultima zi de depunere a cererilor. În cazul profesioniștilor, contul bancar poate fi cel personal sau cel deschis în calitate de profesionist.

Este important de retinut faptul ca acest tip de indemnizație de pandemie se acordă doar până la data de 31 decembrie 2021. Cuantumul indemnizației ce poate fi primită este în limita a 75% din câștigul salarial mediu brut, respectiv 4.035 de lei.

OANA LIVIA BADEA-Cabinet de Avocat ofera clientilor sai servicii de asistenta legala, consultatii specifice si reprezentare intr-un numar mare de arii de activitate aflate in legatura cu domeniul dreptului afacerilor. Echipa de avocati din cadrul cabinetului este in permanenta la curent cu ultimele noutati legislative, pentru a va oferi cele mai potrivite solutii legale.

Legea nr. 259 din 29 octombrie 2021 a fost recent adoptata si prevede faptul ca pentru perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022, firmele si PFA-urile vor beneficia de sprijin la plata facturilor la energie electrica si gaze. Legea a fost deja publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1036 din 29 octombrie 2021.

Astfel, noua lege modifica OUG 118/2021 care prevede sprijin financiar la plata facturilor pentru consumatorii casnici. Prin intermediul noului act normativ vor beneficia de acest sprijin si alte categorii de clienti finali, printre care se numara si IMM-urile, microindreprinderile, PFA-urile si II-urile. 

Pentru perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022 se stabileşte o schemă de sprijin pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale pentru clienții casnici, IMM-uri, cabinete medicale și alte profesii liberale, microîntreprinderi, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale; spitale publice și private; unităţi de învăţământ publice și private, ONG-uri, precum și unități de cult.

In ceea ce priveste schema de sprijin, pentru clienții casnici se prevede acordarea unei compensații unitare în valoare de cel mult 0,291 lei/kWh, în cazul energiei electrice și în valoare de cel mult 33% din valoarea componentei prețului gazelor naturale din contractul de furnizare al clientului beneficiar, în cazul gazelor naturale.

Este important de retinut faptul ca pentru toţi operatorii economici, clienţi finali, din celelalte categorii, pentru fiecare loc de consum, va opera exceptarea, în cazul energiei electrice, de la plata contravalorii tarifelor reglementate, respectiv tariful de introducere/extragere din rețea, tariful de distribuție, tariful de servicii de sistem, tariful de transport, precum și de la plata certificatelor verzi.

De asemenea, va avea loc scutirea de contribuția pentru cogenerare de înaltă eficiență şi  a accizei si exceptarea, în cazul gazelor naturale, de la plata contravalorii costului de transport, tarifului de distribuție și accizei.

În cazul clienţilor instituţii publice, de genul spitale, unități de învățământ, creșe, ONG-uri, furnizori de servicii sociale și biserici, se aplică prețurile plafonate, la același nivel ca și la casnici, dar nu se mai acordă compensări.

Astfel, la energia electrică, acești consumatori vor plăti cel mult 1 leu/kWh, din care valoarea componentei energiei active este de 0,525 lei/kWh. La gaze, ei vor plăti maximum 0,37 lei/kWh, din care componenta de preț al gazelor-marfă din factură va fi în valoare de maximum 0,250 lei/kWh.

Consumatorii noncasnici trebuie totuşi sa procedeze in felul urmator : vor trebui să trimită furnizorului o cerere şi o declaraţie pe proprie răspundere referitoare la categoria de consum in care se încadrează, în funcţie de obiectul lor de activitate. Aceasta procedura se va urma o singură dată pentru toată perioada de iarna.

OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat ofera consultanta de specialitate in probleme de drept fiscal, pentru persoane fizice si companii, cum ar fi, de exemplu, asistenta si reprezentare juridica in procedurile fiscale de rambursari si restituiri, asistenta juridica in problemele privitoare la TVA si rambursarile de TVA sau asistenta in cadrul inspectiilor fiscale.  

Una dintre problemele frecvent intalnite in practica este aceea a constructiilor care au fost edificate fara autorizatie de construire sau care nu se incadreaza in limitele autorizatiei de construire.

Recent, Inalta Curte de Casatie si Justitie s-a pronuntat in procedura recursului in interesul legii, prin Decizia nr. 10/2021, publicata în Monitorul Oficial nr. 1033 din 29.10.2021, asupra problematicii constructiilor fara autorizare.  

Astfel, prin Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a fost stabilit faptul ca in interpretarea și aplicarea unitară a dispozițiilor art. 28 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în ipoteza în care partea nu a demarat sau nu a finalizat, în termenul acordat, procedura de intrare în legalitate, iar autoritatea nu a obținut o hotărâre de demolare a construcției, termenul stabilit în procesul-verbal de constatare a contravenției este unul de recomandare.

In practica curenta a autoritatilor administrative, situatia este una relativ haotica, in sensul in care prevederile legale fie nu sunt aplicate sau nu sunt aplicate in totalitate, astfel ajungandu-se la situatii total nedorite de blocaj dar si la situatii de nelegalitate in privinta constructiilor ridicate fara autorizatie.

Una dintre condițiile esențiale ale acestei modalități de intrare în legalitate constă în realizarea mai multor expertize tehnice, atât în materia expertizării construcțiilor, cât și a verificării îndeplinirii condițiilor impuse prin Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții – lucrări  ce pot fi realizate doar de către specialiștii cu activități în domeniul construcțiilor, conform textului art. 37 alin. 6 din Legea nr. 50/1991 ce face referire la realizarea unor expertize tehnice, fără a indica posibilitatea realizării unor lucrări de specialitate asimilate.

Expertizare în materie de urbanism impusă prin art. 37 alin. (6) Legea nr. 50/1991 ridică, cu toate acestea, o serie de probleme semnificative, Aceasta  deoarece, la acest moment, nu există experți autorizați în domeniul urbanismului și a amenajării teritoriului.   

O asemenea chestiune face practic imposibilă realizarea documentației în vederea obținerii certificatului de atestare sau a adeverinței privind edificarea construcției. Raportat la acest aspect, menționăm că, deși specializarea ,,urbanism și amenajarea teritoriului’’ este prevăzută atât de către Ordinul 199/C din 18 ianuarie 2010 pentru aprobarea Nomenclatorului specializărilor expertizei tehnice judiciare, cât și ca o atribuție a Registrului Urbaniștilor din România, practic, nu există încă specialiști acreditați în acest domeniu.

În acest sens, este dificil de imaginat realizarea unei documentații complete conform cerințelor art. 37 alin. (6) din actul normativ antemenționat, atât timp cât nu există, la acest moment, experți extrajudiciari sau judiciari autorizați.

Fara indoiala, problematica curenta a intrarii in legalitate in privinta constructiilor edificate fara autorizare de construire este o situatie complexa care inca nu este pe deplin lamurita in temeiul cadrului legal in vigoare in acest moment. OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat este alaturi de clientii sai cu cele mai bune sfaturi juridice si opinii legale cu privire la posibilitatile de intrare in legalitate privind constructiile realizate fara autorizare. 

O mare parte dintre societatile comerciale cu raspundere limitata din tara noastra inregistrate la Registrul Comertului, sunt societati comerciale cu asociat unic. In continuare, conform statisticii oficiale, anual între 80.000 si 100.000 de societăți comerciale cu raspundere limitata sunt radiate, iar multe dintre radieri sunt cauzate de moartea asociatului unic.

Pentru ca activitatea unei societati ramase fara asociat unic sa poata continua, este necesara indeplinirea mai multor conditii, cum ar fi, de exemplu, faptul ca Actul constitutiv al societății să permită continuarea existenței societății, să existe moștenitori cu vocația de a prelua societatea si minim unul dintre moștenitorii cu vocație să opteze pentru continuarea societății.

Astfel, activitatea poate continua atunci când toate condițiile menționate sunt îndeplinite. În caz contrar, se va proceda la lichidarea, dizolvarea și radierea societății. Cu toate acestea, mai exista cateva probleme care privesc dobandirea oficiala a calitatii de mostenitor a defunctului asociat unic, care sa permita justificarea acestei calitati pentru continuarea activitatii societatii.  

 

Dintre aceste probleme, putem enumera :

  • Preluarea societății de către moștenitor presupune deschiderea si dezbaterea moștenirii, care se poate realiza de catre instanța de judecata sau de catre notarul public.
  • Dezbaterea moștenirii în instanță este o procedura care dureaza mult timp, chiar si cativa ani;
  • De asemenea, procedura succesorală notarială poate dura de la câteva zile la câțiva ani, în funcție de situația moștenitorilor sau a bunurilor;
  • Situatia continuarii activității societății comerciale pe durata rezolvarii situatiei moștenirii;

Fara indoiala, una dintre problemele principale care se ridica pentru perioada cuprinsa intre data deschiderii succesiunii si data obtinerii actului final privind succesiunea, respectiv a certificatului de mostenitor sau a hotararii instantei de judecata, este modalitatea de continuare a activitatii societatii.

Continuarea activității poate fi realizată prin exercitarea sezinei. Sezina permite moștenitorilor sezinari să administreze patrimoniul și să exercite drepturile societare ale asociatului decedat. Moștenitorii sezinari sunt, conform legii, soțul supravietuitor, urmașii defunctului (copiii, nepoții etc.), tatăl și mama defunctului (ascendenții privilegiați).

Simpla existență a unor moștenitori sezinari nu este suficientă. Este necesar ca aceștia să accepte moștenirea asociatului decedat și să decidă continuarea societății. Acceptarea poate fi expresă sau tacită (de exemplu, însăși exercitarea drepturilor conferite de sezină). Moștenitorii sezinari pot asigura doar continuitatea societății, neputand cesiona părțile sociale, întrucât acesta este un act de dispoziție care excede administrării.

OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat este dedicat activitatilor juridice din sfera dreptului afacerilor. Echipa de avocati din cadrul cabinetului va poate oferi asistenta si sprijin in orice problema de drept societar, inclusiv in acele situatii rezultate din decesul asociatului unic, respectiv pentru demersurile de identificare a moștenitorilor sezinari, cât și găsirea unei soluții de continuare a activității companiei.