Conform Hotararii Guvernului nr. 1071/04.10.2021 publicata in Monitorul Oficial nr. 950 din data de 05.10.2021, începând cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de baza minim brut garantat in plata va inregistra o creștere de 10,9%, de la 2.300 de lei brut la suma de 2.550 de lei brut.

In urma acestei creșteri, la un salariu brut de 2.550 lei, un angajat va primi un salariu net de 1.524 lei. Totodata, va creste si cuantumul taxelor datorate la stat pentru un angajat incadrat cu salariul minim si norma intreaga de la 966 la 1.083 lei lunar.

In sectorul constructiilor, salariul minim a ramas la nivelul de 3.000 lei brut lunar pentru angajatii din acest domeniu, care sunt in continuare scutiti de contributiile la sanatate, impozitul pe venit si participarea la pilonul II de pensii.

O consecinta importanta a cresterii salariului minim este si faptul ca se modifica si plafonul pentru calcularea contributiei de asigurari sociale si asigurari sociale de sanatate de catre persoanele fizice care obtin venituri de natura non-salariala. Noul plafon este suma de 30.600 lei si corespunde valorii cumulate a 12 salarii minime lunare brute.

Statisticile arata faptul ca aproximativ 1 din 3 angajati romani ( 29%), adica 1,6 milioane de salariati din totalul de 5,5 milioane de contracte de munca, primeste salariul minim pe economie. Prin comparatie, in anul 2011, doar 400.000 contracte de munca dintr-un total de 5,5 milioane erau remunerate cu salariul minim.

Ca urmare a acestui fapt, angajatorilor le va reveni obligatia de redactare a documentelor de dreptul muncii care sa cuprinda aceasta modificare de majorare a salariului minim. Acest lucru s-ar putea face printr-o Decizie colectiva de majorare a salariilor minime din cadrul companiei, emisa de angajator, fara a mai fi nevoie de intocmirea unor acte aditionale pentru fiecare contract de munca remunerat cu salariul minim pe economie.

Cu toate acestea, angajatorii vor trebui sa intocmeasca acte aditionale privind majorarea salariului minim din cadrul contractelor individuale de munca in situatia in care exista un contract colectiv de munca la nivel de unitate, deoarece aceste modificari, inclusiv salariul, se stabilesc de comun acord intre parti.

Angajatorii vor avea de asemenea obligatia de a transmite in aplicatia electronica constituita la nivel national (REVISAL) aceasta modificare privind cresterea salariului minim, pana la data intrarii in vigoare a masurii.

Este important de retinut faptul ca sanctiunea legala pentru incheierea unor contracte individuale de munca cu salariul sub nivelul salariului minim prevazut de lege este amenda cuprinsa intre 300 si 2.000 lei pentru fiecare contract de munca astfel incheiat cu incalcarea prevederilor legale.

OANA LIVIA BADEA-Cabinet de Avocat dedica o atentie speciala serviciilor juridice oferite clientilor in domeniul raporturilor de munca.  Ne susținem clienții în redactarea, modificarea, încetarea contractelor individuale şi/sau colective de muncă, adaptând conținutul acestora prevederilor legale în vigoare, dar si pentru orice proceduri derivate din raporturile de munca.

Noile restricții stabilite de Comitetul Național pentru Situații de Urgență și aprobate prin hotărâre de guvern săptămâna trecută au intrat în vigoare începând de luni, 25 octombrie 2021, de la ora 0:00.

Astfel, obligativitatea prezentării certificatului verde se extinde pentru o serie de activități, inclusiv pentru accesul în magazine neesențiale, purtarea măștii de protecție este obligatorie peste tot, inclusiv pe stradă, evenimentele private sunt interzise și se reintroduce carantina de noapte la nivel național. 

Certificatul verde este un document care dovedește că o persoana a trecut prin boală în ultimele 180 de zile, că persoana s-a vaccinat sau că aceasta are un test COVID negativ efectuat de o instituție autorizată. Totul se rezumă la un cod QR, care va putea fi scanat și va facilita astfel accesul. Certificatul poate fi descărcat online de la adresa: certificat-covid.gov.ro.

Una dintre cele mai importante masuri restrictive este aceea ca accesul în mall-uri va fi permis doar persoanelor vaccinate și celor trecute prin boală, în baza certificatului verde. În magazinele esenţiale – alimentare sau farmacii – va fi permis accesul şi persoanelor nevaccinate, insa doar dacă acestea se află în afara centrelor comerciale mari.

O alta masura restrictiva cu un profund impact social este aceea ca in clădirile publice, instituții oficiale, este obligatorie prezentarea certificatului verde (care atestă vaccinarea, trecerea prin boală sau testarea) pentru toţi cei care nu lucrează în acea clădire („vizitatori”). Măsura se aplică și în cazul clădirilor private de birouri în care se află peste 50 de persoane.

Avocatilor le este permis accesul in cladirile si institutiile publice in vederea exercitarii activitatilor prevazute de art. 3 din Legea nr. 51/1995 privind exercitarea profesiei de avocat.

In plus, accesul în sediile tribunalelor și parchetelor nu se va face în baza certificatului verde deoarece noile restricții stabilite de autorități nu vizează activitatea acestora, astfel cum a anuntat si comunicat oficial Consiliul Superior al Magistraturii.

Masca de protecţie, purtată astfel încât să acopere nasul și gura, redevine obligatorie peste tot în țară, în toate spaţiile publice, indiferent dacă sunt închise sau deschise, la locul de muncă şi în mijloacele de transport în comun.

De asemenea, este important de stiut faptul ca circulaţia persoanelor nevaccinate și netrecute prin boală în afara locuinţei/gospodăriei, în intervalul orar 22:00-05:00, este interzisă cu anumite excepţii (deplasare la/de la locul de muncă, urgențe medicale etc.) pentru care este nevoie de completarea unei declarații pe proprie răspundere. Restrictiile aprobate vor ramane in vigoare pentru cel putin 30 zile.

Persoanele care circulă după ora 22:00 trebuie să poată prezenta certificatul verde (pe hârtie sau format electronic). Totodata, toți agenţii economici (magazine, restaurante, săli de fitness etc) trebuie să închidă cel mai tarziu la ora 21:00.

In pofida normelor de restrictie adoptate de autoritati in contextul pandemiei de coronavirus, cu impact profund asupra persoanelor fizice si mediului de afaceri, OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat este alaturi de clientii sai, persoane fizice si persoane juridice, pentru o mare varietate de probleme si situatii de drept comercial si societar, drept fiscal sau probleme de dreptul muncii.     

Începând cu data de 1 martie 2022, contribuabilii vor fi obligați să se înroleze în Spațiul Privat Virtual (SPV), acesta devenind singura cale de comunicare a oricăror documente administrative către ANAF, conform Ordonantei Guvernului nr. 11/2020.

In fapt, noua reglementare stabilește doar că vor fi comunicate prin această platformă toate cererile, înscrisurile sau documentele, iar nerespectarea acestei prevederi vine cu o sanctiune drastica, respectiv neluarea in considerare a documentelor depuse prin registratura organului fiscal sau prin posta.

Astfel, cu toate ca digitalizarea Fiscului este așteptată de toți contribuabilii, si este o solutie pe deplin recomandata tuturor institutiilor publice in actualul context pandemic, paradoxul situatiei este acela ca intenția bună, de optimizare, poate avea consecințe negative, dacă nu va fi implementată in mod corespunzător.  

Modificările recente aduse Codului de Procedură Fiscală (art. 79 din Codul de procedură fiscală) introduc trei categorii de contribuabili care vor avea obligația să se înroleze în Spațiul Privat Virtual și să transmită documente prin intermediul acestei platforme.

Categoriile în discuție sunt contribuabilii/plătitorii persoane juridice, asocierile și entitățile fără personalitate juridică, dar și persoanele fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent în una dintre formele prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008, adică întreprinderile individuale sau întreprinderile familiale.

Cu alte cuvinte, legiuitorul stabilește în sarcina majorității contribuabililor care desfășoară o activitate economică, obligația de a transmite documente prin intermediul SPV. Acest fapt este insa supus interpretarii, deocamdata aleatorii, in privinta documentelor efective care trebuie depuse prin aceasta modalitate. 

Având în vedere că textul de lege nu listează documentele obligatorii, ci doar stabilește că vor fi comunicate prin această platformă toate cererile, înscrisurile sau documentele, am putea conchide faptul ca legiuitorul se referă la declaraţii fiscale, declaraţii de înregistrare şi alte declaraţii întocmite, potrivit legii, dar și la cereri adresate de contribuabili organului fiscal, pentru obţinerea unor informaţii sau documente în legătură cu situaţia fiscală personală.

În această categorie s-ar include si cererea de informaţii despre contribuţiile de asigurări sociale declarate de angajatori, cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală, cererea de eliberare a cazierului fiscal, cererea de eliberare a unei adeverinţe de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislaţiei fiscale, cereri de audienţă, sesizări, petiţii, reclamaţii, solicitări privind informaţiile publice şi altele asemenea.

Cu o experienta de peste doua decenii in domeniul serviciilor juridice aferente dreptului afacerilor, OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat va ofera servicii juridice privind redactarea de opinii juridice cu privire la interpretarea și aplicarea prevederilor legislației fiscale, consultanță juridică în legătură cu activitățile de import-export și în ceea ce privește stabilirea taxelor vamale, asistență și reprezentare juridică în disputele generate de stabilirea TVA și de procedura de rambursare a acesteia.

Concediu paternal este acel tip de concediu care se acordă taților în vederea îngrijirii nou-născutului. Potrivit Legii concediului paternal nr. 210/1999, tatăl unui copil nou-născut are dreptul la un concediu destinat îngrijirii copilului, indiferent dacă acesta din urmă este născut dintr-o căsătorie, din afara uneia sau este adoptat.

Asadar tatii din Romania pot sa beneficieze de un concediu paternal, care sa le permita sa ramana acasa cu copilul timp de 2 ani. In urma cercetarilor sociologice se pare ca suntem unele dintre cele mai permisive tari din acest punct de vedere, luand in considerare ca in alte tari precum Germania, Irlanda sau Portugalia tatii pot sta acasa intre o saptamana si doua luni.

In tara noastra, legea ofera posibilitatea ca tatal sa poata sta acasa cu micutul in cazul in care respecta conditiile necesare obtinerii concediului paternal. Astfel, in vederea obtinerii concediului paternal, trebuie ca tatal copilului sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa fie salariat
  • sa formuleze o cerere oficiala angajatorului prin care solicita concediul de paternitate
  • dovada absolvirii cursurilor de puericultura
  • anagajatul trebuie sa solicite concediu de paternitate in primele 8 saptamani de la data nasterii copilului

Este important de stiut faptul ca tatal beneficiaza de o indemnizatie platita de angajator in aceasta perioada, egala cu salariul aferent zilelor lucratoare in care lipseste si care se calculeaza pe baza salariului brut realizat, cu sporurile si adaosurile incluse la salariul de baza. Totusi, trebuie sa mentionam faptul ca angajatorul are dreptul de a desface Contractul Individual de Munca al recentului tatic, respectand insa prevederile din Codul muncii.

In calitate de tata, exista posibilitatea de a alege intre doua tipuri diferite de concedii: concediul paternal de 5 zile, care poate fi prelungit cu inca 10 zile daca tatal a absolvit cursul de puericultura sau concediul parental de crestere si ingrijire a copilului care se extinde pe o perioada pana la 2 ani.

In prezent, legislatia obliga tatal sa isi ia concediu paternal pentru a petrece cateva zile cu recenta mamica si copilul nou nascut. Asadar, chiar daca tatal nu doreste sa beneficieze de acest concediu, statul nu ofera nici o compensatie.

Conform Hotararii Guvernului nr. 57/2012, o luna de concediu este oferita in mod obligatoriu unuia dintre parinti care nu a solicitat concediul de maternitate sau paternitate. Luand in considerare ca de obicei mamele sunt cele care raman acasa cu bebelusul, tatal va beneficia de o luna de concediu in care va putea sta alaturi de noul nascut.

Exista si posibilitatea ca tatal sa ramana acasa in concediu de crestere a copilului si mama sa mearga la lucru, motiv pentru care aceasta va putea beneficia de o luna de stat acasa, luna care se va scadea din perioada alocata celuilalt parinte.

OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat este alaturi de clientii sai, persoane fizice si persoane juridice, pentru sfaturi juridice, asistenta legala si reprezentare cu privire la incheierea, derularea si incetarea contractului de munca, redactarea si atacarea deciziilor de desfacere a contractului de munca, regulamentul de ordine interioara, fisa postului,  reprezentare in fata oricarei autoritati pentru situatii derivand din raporturile de munca.

Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 111 din 2 octombrie 2021 pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, a fost publicata în Monitorul Oficial nr. 945 din 4 octombrie 2021.

Începând cu data de 4 octombrie şi până la finalul anului 2021, salariaţii vor putea beneficia de o indemnizaţie stabilită la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, indemnizaţie suportata din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de lege pentru anul 2021.

Vor putea beneficia de aceasta măsură urmatoarele categorii de salariati :

  • salariaţii angajatorilor pe perioada întreruperii temporare a activităţii, total sau parţial, în contextul creşterii incidenţei răspândirii coronavirusului şi al măsurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României.
  • salariaţii angajatorilor a căror activitate a fost suspendată ca urmare a anchetei epidemiologice, cu excepţia salariaţilor aflaţi în concediu medical şi care primesc indemnizaţia de asigurări sociale aferentă.

În vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației de somaj tehnic, angajatorii vor depune, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București în raza cărora își au sediul social :

  • o cerere semnată și datată de reprezentantul legal al angajatorului
  • o declarație pe propria răspundere și lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale în termen de 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

Angajatorii își asumă răspunderea pentru corectitudinea și pentru veridicitatea datelor înscrise în documentele prevăzute mai sus, iar plata indemnizației se va face către conturile deschise de angajatori la instituțiile de credit.

Documentele se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară. Plata din bugetul asigurărilor pentru șomaj a indemnizațiilor se face în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor.

Plata indemnizației se efectuează salariatului în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor de către angajator.

Legislatia din domeniul muncii si protectiei sociale parcurge o perioada de schimbari si actualizari frecvente din cauza situatiei generate de pandemia actuala. Cu o activitate indelungata si constanta in domeniul dreptului muncii, OANA LIVIA BADEA-Cabinet de Avocat se dedica sprijinirii nevoilor juridice ale clientilor sai acordand servicii profesionale de asistenta si consultanta privind orice probleme de dreptul muncii. 

Tichetele de masa reprezinta bilete cu valoare, pe care un angajator le poate oferi salariaților săi în fiecare lună. Angajații pot folosi aceste tichete numai pentru achitarea mesei sau pentru a achiziționa diferite produse alimentare.

In fapt, tichetele de masă sunt acordate angajaților, lunar, ca alocație individuală de hrană și pot fi utilizate doar pentru achitarea mesei sau pentru achiziționarea produse alimentare. De asemenea, aceste tichete pot fi acordate sub formă de bilete de valoare sau pe suport electronic, sub forma unui card de cumpărături.

Saptamana trecuta a fost publicat în Monitorul Oficial al Romaniei Ordinul Ministerului Muncii prin care se stabileşte creşterea valorii tichetului de masă pentru al doilea semestru al anului 2021, conform documentelor oficiale.

Mai precis, este vorba despre Ordinul nr. 1.245/902/2021 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul II al anului 2021 ce  a fost oficializat miercuri, 06 octombrie 2021, prin publicarea în Monitorul Oficial Partea I, nr. 956.

Ordinul Ministerului Muncii nr. 902/2021 prevede ca pentru semestrul II al anului 2021, începând cu luna octombrie 2021, valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăşi cuantumul de 20,09 lei. Astfel, valoarea nominală a tichetelor de masă crește de la 20,01 lei (valoare de până acum), la 20,09 lei.

Valoarea nominală a tichetelor de masa astfel cum a fost modificata se va aplica şi pentru primele două luni ale semestrului I al anului 2022. Este important de observat faptul ca ultima majorare a valorii maximale a tichetelor de masă a fost decisa în luna octombrie 2020, când valoarea a fost majorată de la 20 lei la 20,01 de lei.

Valoarea tichetelor de masă este reglementată prin Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform Legii menționate mai sus, numărul de tichete lunar pe care îl poate primi un salariat nu poate să depășească numărul de zile lucrate. De asemenea, acest număr nu poate depăși numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se acordă tichetele de masă.

Totodata, va crește și suma acordată prin tichetele de creșă de la 480 de lei, cât era până acum, la 490 de lei. Majorările se vor aplica pentru perioada octombrie 2021 – martie 2022.

În ceea ce privește tichetele de creșă, acestea se pot acorda în fiecare lună salariaților care nu beneficiază de concediul si de indemnizația care se acordă pentru creșterea copilului cu varsta de până la 2 ani. (pana la varsta de 3 ani în cazul copiilor cu handicap).

OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat vă consiliază pe orice aspect din aria dreptului muncii, în toate etapele realizării raportului de muncă, atât cele care țin de recrutarea și debutul activității, cât și în executarea și încetarea relației de muncă. Echipa de avocati din cadrul cabinetului vă oferă consultanță, asistență și reprezentare în problemele si situatiile de dreptul muncii, atât pentru angajați, cât și pentru angajatori.

Perioada de proba nu este o clauză obligatorie în contractul de muncă, insa aceasta este reglementata de Codul muncii si este deseori adaugată de către angajator pentru a se asigura că salariatul se va putea ridica la standardele companiei în primele luni de la începerea jobului.

Angajatorul se poate asigura că noul ocupant al locului de muncă are toate aptitudinile și calitățile necesare pentru a performa, pe când angajatul poate decide dacă drumul ales în carieră este cel potrivit, dându-i șansa de a renunța fără vreo obligație, în cazul în care simte că își dorește altceva.

In esenta, perioada de probă este reglementată și se regăsește în Codul Muncii, în art. 31-33, iar în art. 85 putem găsi informații despre numărul maxim de zile de probă, în funcție de durata contractului individual de muncă. 

Astfel, regula este in sensul ca la încheierea contractului individual de muncă, se poate stabili o perioadă de probă de cel mult 90 de zile calendaristice pentru funcțiile de execuție și de 120 de zile pentru cele de conducere. Pentru ambele cazuri, regula se aplică exclusiv cu privire la contractele încheiate pe o perioadă nedeterminată. 

Potrivit art. 85 din Codul Muncii, un salariat care este încadrat individual cu contract de muncă pe durata determinata, poate fi supus unei perioade de probă astfel :

  • 5 zile lucrătoare pentru o durată a contractului individual de muncă mai mică de 3 luni;
  • 15 zile lucrătoare pentru o durată a contractului individual de muncă cuprinsă între 3 și 6 luni;
  • 30 de zile lucrătoare pentru o durată a contractului individual de muncă mai mare de 6 luni;
  • 45 de zile lucrătoare pentru salariații încadrați în funcții de conducere, cu o durată a contractului individual de muncă mai mare de 6 luni.

Pe durata executării unui contract individual de muncă, se poate stabili o singură perioadă de probă. Singura excepție prin care unui angajat i se poate stabili o nouă perioadă de probă apare atunci când acesta debutează la același angajator, într-o nouă funcție sau profesie ori în cazul în care urmează să presteze activitatea într-un loc cu condiții grele, vătămătoare. 

Referitor la modalitatea de incetare a contractului de munca in perioada de proba, încetarea poate avea loc printr-o notificare scrisă, fără preaviz, în mod unilateral și fără a fi necesară o motivare a acestei decizii.

Indiferent de partea care face demersurile pentru încetarea contractului, documentul ce va fi înregistrat în registrul general de evidență a salariaților va fi tot decizia de încetare a contractului de muncă a angajatorului. Această decizie va fi comunicată angajatului în termen de 5 zile de la emitere, însă va fi înregistrată în Revisal în aceeași zi.

Este important de retinut faptul ca atât angajatorii, cât și angajații ar trebui să privească perioada de probă ca pe o oportunitate. În această perioadă, angajatorul se poate asigura că a făcut alegerea potrivită pentru echipa sa, iar salariatul, că se adaptează cu succes la cerințele jobului și că își poate duce treaba la bun sfârșit. 

OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat va ofera prin avocatii sai specializati servicii complete de consultanta in domeniul reglementarii raporturilor individuale si colective de munca. Oferim consultanță și asistenta legala în tot ceea ce presupune negocierea, încheierea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă, a contractelor colective de muncă, a regulamentelor interne, dar și a oricăror acte ce urmează a fi încheiate între angajator și angajat.

Ultimele decizii ale autoritatilor privind masurile pentru limitarea raspandirii virusului SARS-CoV-2 privesc instituirea carantinei de noapte în multe localități din România. Astfel, în intervalul orar 20:00 – 05:00, persoanele care vor parasi domiciliul trebuie să aibă asupra lor anumite documente pentru a nu risca să fie amendate.

Hotararea Guvernului nr. 1.015/2021 prevede că, pentru localitățile în care incidența îmbolnăvirilor depășește 6 la mia de locuitori, se instituie carantina de noapte în zilele de vineri, sâmbătă și duminică. În localitățile unde incidența trece de 7,5 la mie, carantina de noapte se aplică, în același interval orar 20:00-05:00, în toate zilele săptămânii.


Potrivit reglementarilor in vigoare, carantina de noapte se elimină când incidenta scade cel puțin, la 5,5 la mie. Pentru a putea ieși din locuințe în interes personal pe perioada carantinei de noapte, cetățenii vor avea nevoie de unul dintre cele două documente:

  • certificatul digital verde, dacă s-au vaccinat complet și au trecut 10 zile de la ultima doză sau dacă s-au vindecat și nu au trecut mai mult de 180 de zile de la rezultatul pozitiv al testării de confirmare a infectării;
  • declarația pentru deplasare sau adeverinta de la angajator pentru cei care nu sunt  vaccinați/vindecați.

Declarația pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței sau gospodăriei, motivul deplasării, data completării și semnătura. Această declarație trebuie completată și deținută înainte de ieșirea din locuință.


Cei care vor folosi declarația pe propria răspundere pentru a circula pe timpul carantinei de noapte o pot face doar pentru unul dintre motivele urmatoare:

  • pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru vaccinare sau pentru achiziționarea de medicamente;
  • pentru îngrijirea/însoțirea copilului și/sau asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități;
  • pentru deplasarea in afara localitatii care se dovedeste cu biletul de calatorie achitat;
  • în cazul decesului unui membru de familie.

În situația în care deplasarea pe timpul carantinei de noapte se face în interes profesional, în cazul unui control, cei în cauză trebuie să prezinte legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau declarația pe propria răspundere prin care să specifice faptul că deplasarea se face în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi.  

Este important de retinut faptul ca doar persoanele care sunt vaccinate sau au trecut prin boală în ultimele șase luni pot circula liber, în baza certificatului COVID. Persoanele cu test negativ se vor supune regulilor carantinei.

 

Fara indoiala ca toate masurile restrictive adoptate de Guvernul Romaniei pentru combaterea raspandirii virusului SARS-CoV-2 au un impact direct sau indirect asupra companiilor si angajatilor acestora. OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat este alaturi de clientii sai cu cele mai bune sfaturi juridice si opinii legale privind functionarea in contextul pandemic actual.        

Conform Hotararii Guvernului nr. 1015 din data de 23.09.2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 913 din 23.09.2021 s-au adoptat noile reguli in ceea ce priveste combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 si care au un impact important asupra modului de functionare al anumitor activitati economice. 

Astfel, in situatia pandemica actuala, pentru accesul în restaurante, săli de spectacole, sau la cinema este obligatorie prezentarea certificatului verde COVID sau un test negativ. Regula este valabilă şi se aplica si pentru copiii mai mari de 12 ani.

Fie ca sunt vaccinaţi sau nevaccinaţi, oamenii pot intra în mall dacă poartă mască şi dacă temperatura corpului nu depăşeşte 37 de grade. Cu toate acestea, în zona restaurantelor şi a cinematografelor, lucrurile s-au schimbat, incat accesul este permis numai detinatorilor certificatului verde COVID.

Astfel, in județele/localitățile în care incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 3/1.000 de locuitori și mai mică sau egală cu 6/1.000 de locuitori, se instituie o serie de norme pentru desfășurarea activităților, permise doar cu participarea următoarelor categorii de persoane:

  • Persoanele vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare,
  • Persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore,
  • Persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.

Persoanele fizice provenite din state ale căror autorități nu emit certificate digitale COVID-19 ale UE sau documente compatibile cu aceste certificate, fac dovada vaccinării, testării sau vindecării prin intermediul unui document, pe suport de hârtie sau în format electronic emis de respectivul stat.

Este important de retinut faptul ca singurii exceptați la prezentarea dovezilor privind testul PCR sau antigen, trecerea prin boală sau vaccinarea contra Covid sunt copiii care nu au implinit varsta de 12 ani.

In prezent se afla in discutie ca regulile de acces susmentionate sa fie inasprite, in sensul pastrarii accesului doar pentru persoanele vaccinate si cele care fac dovada ca au trecut prin boala in ultimele 180 zile in cazul localitatilor unde incidenta cumulata este mai mare de 6/1.000 locuitori. 

 

In ceea ce priveste descarcarea certificatului verde COVID acesta este disponibil online la adresa urmatoare : https://certificat-covid.gov.ro/login.

 

Cu o activitate de peste doua decenii in domeniul dreptului comercial si dreptului afacerilor, OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat este mereu alaturi de clientii sai, persoane fizice si companii, pentru cele mai bune sfaturi juridice si asistenta legala in orice context social si economic.

Potrivit dispozitiilor art. 2 lit. a) din OG 25/2014, angajatorul este definit ca fiind persoana juridica sau persoana fizica cu sediul social ori profesional, respectiv domiciliul in Romania ori filiala din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, care incadreaza in munca un strain in conditiile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

La lit. c) a aceluiasi articol este definit avizul de angajare drept documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui angajator de a incadra in munca un strain pe o anumita functie.

Prin urmare, pentru incadrarea in munca a unui strain (persoana din afara UE), angajatorul trebuie sa obtina in prealabil avizul de angajare. Acest aviz este eliberat de Inspectoratul Judetean pentru Imigrari din judetul unde angajatorul are domiciuliu/sediul social.

In vederea obtinerii avizului de angajare, angajatorul roman trebuie sa depuna mai intai diligente pentru ocuparea locului de munca vacant de catre un cetatean roman, un cetatean dintr-un stat membru al UE sau al Spatiului Economic European (SEE), de catre un cetatean al Confederatiei Elvetiene sau de catre un strain titular al dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei.

Dupa obtinerea avizului de angajare, cetateanul strain va solicita la misiunea diplomatica si consulara a Romaniei din tara de origine eliberarea unei vize de lunga sedere in scop de munca, in baza careia acesta va putea ajunge in mod legal pe teritoriul Romaniei in vederea angajarii conform avizului de munca. 

Este important de retinut faptul ca cetateanului strain i se prelungeste dreptul de sedere temporara in scop de munca daca prezinta contractul individual de munca cu norma intreaga, inregistrat in registrul general de evidenta a salariatilor, din care rezulta ca salariul este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Astfel, salariul inscris in cadrul contractului individual de munca trebuie sa fie cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara. Cu toate ca prin dispozitiile art. 166 din Codul muncii nu stabileste moneda in care se face plata salariului, in contractul individual de munca, salariul se inscrie in lei.

Prin modelul contractului individual de munca aprobat prin Ordinul MMSS nr. 64/2003 se prevede la lit. J inscrierea salariul de baza lunar brut in lei. De asemenea, in aplicatia informatica a registrului de evidenta a salariatilor (Revisal), inscrierea salariului poate fi facuta numai in lei.

Nu exista o prevedere legala care sa il oblige pe angajator sa asigure salariatilor cazare si hrana chiar in situatia in care salariatii sunt straini angajati in Romania. Doar in situatia in care salariatii sunt delegati/detasati angajatorul are obligatia legala de a asigura salariatilor cazare, transport si diurna.

Echipa de avocati din cadrul OANA LIVIA BADEA Cabinet de Avocat are o experienta deosebita in procedurile si pregatirea documentatiei privind situatiile din dreptul imigratiei. Acordam consultatii juridice si sprijinim activ angajatorii din Romania pentru toate demersurile si procedurile de angajare conform legii a strainilor din spatiul non UE.